Neem deel aan onze landelijke trainigen en maak je op een concrete manier de theorie en vaardigheden eigen! Meer informatie
Pieternel Dijkstra, Petra Bunnik en Aimee Krikke

Training motiverend lesgeven

3 à 4 dagdelen

In reactie op weinig gemotiveerde leerlingen hebben mensen (zowel onderwijsprofessionals als ook bijvoorbeeld ouders) vaak de neiging om te gaan ‘trekken’, te straffen, te roepen hoe belangrijk school is, en om hen steeds te controleren. Hoe goed bedoeld ook, dit werkt vaak maar tijdelijk of zelfs averechts. In het ergste geval gaan leerlingen nog meer argumenten bedenken waarom school stom is en haken ze helemaal af. Maar hoe zorg je er dan wel voor dat gedemotiveerde leerlingen zich inzetten voor school? En, hoe krijg je ook andere leerlingen zover dat ze (nog) meer gemotiveerd raken voor school? In deze training wordt ingegaan op een autonomie-ondersteunende manier van lesgeven waarvan, middels wetenschappelijk onderzoek, bekend is dat deze de motivatie voor leren versterkt. Ook komen technieken uit de motiverende gespreksvoering aan bod die kunnen helpen om leerlingen de eigen motivatie te laten ontdekken en aanboren. Deze training zit bomvol met zowel vernieuwende kennis als concrete tools.

In deze training leren deelnemers:

  • Welke psychologische basisbehoeften leerlingen hebben en hoe je daar als professional op in kunt spelen om de motivatie te versterken.
  • Wat autonomie-ondersteunend lesgeven inhoudt en hoe je daar vorm aan kunt geven.
  • Hoe je technieken uit de motiverende gespreksvoering kan inzetten om leerlingen te helpen hun eigen motivatie te ontdekken en versterken.

Werkvormen: zelftestje, filmpjes, hand-outs, oefeningen.

Copyright 2018 © Effectiever leren met leerstrategieën
Download hier de Algemene voorwaarden of lees hier de privacyverklaring voor workshops, cursussen en trainingen Strategie Voor Leren (vallende onder In-Time Coaching)