Neem deel aan onze landelijke trainigen en maak je op een concrete manier de theorie en vaardigheden eigen! Meer informatie
Pieternel Dijkstra, Petra Bunnik en Aimee Krikke

Training voor het VO

4 dagdelen

Leerlingen trainen om effectief te leren is belangrijk op het VO. Leerlingen op het VO hebben vaak nergens geleerd hoe je moet leren. Vaak kunnen ze het nog best lang volhouden met alleen een snel geheugen en ‘een keertje’ doorlezen van de stof. Maar op een gegeven moment werkt dat niet meer. De stof is dan teveel en ‘zomaar wat doen’ volstaat niet langer. Het gevolg: leerlingen lopen vast, terwijl ze best slim genoeg zijn om een opleiding tot een succes te brengen.  Het trainen van leerlingen in het hanteren van leerstrategieën helpt hen bovendien  voorbereiden op belangrijke toetsen en het eindexamen en versoepelt de overgang naar het hoger onderwijs. Aandacht voor leerstrategieën kan daarbij op verschillende manieren vorm krijgen:

  1. Klassikaal. De docent kan, middels allerlei tools en oefeningen, leerlingen in klassenverband helpen zich de 14 leerstrategieën eigen te maken.
  2. Individueel, bijvoorbeeld als een leerling vastloopt op school. De onderwijsprofessional kan dan helpen bepalen wat er, in het leerproces van de leerling, niet goed gaat. Die leerstrategieën die een leerling niet voldoende beheerst kunnen vervolgens met een stukje coaching worden aangeleerd.

In de trainingen en workshops die wij aanbieden wordt, in overleg met de opdrachtgever, bepaald waar de voorkeur naar uitgaat (A, B of beide). In de training wordt er wordt gewerkt met:

  • Het boek Effectiever leren met leerstrategieën
  • De trainingskaarten Trainingskaarten Effectieve leerstrategieën
  • Een werkmap met aanvullende oefeningen en tools

A group of diverse high school and middle school students.

Copyright 2018 © Effectiever leren met leerstrategieën
Download hier de Algemene voorwaarden of lees hier de privacyverklaring voor workshops, cursussen en trainingen Strategie Voor Leren (vallende onder In-Time Coaching)