Neem deel aan onze landelijke trainigen en maak je op een concrete manier de theorie en vaardigheden eigen! Meer informatie
Pieternel Dijkstra, Petra Bunnik en Aimee Krikke

Leerstrategieën

Leerstrategieën zijn een krachtig middel om een leerling het beste uit zichzelf te laten halen. Leerstrategieën zijn concrete manieren van leren die leerlingen bewust kunnen inzetten om het leren zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ze leren daardoor hoe ze effectief kunnen leren. Onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen tonen aan dat er 14 leerstrategieën zijn die leerlingen daarbij kunnen helpen.

LeerstrategieOmschrijving
OverzienHet inzetten van kennis over leren en hoe je dat het best kunt doen. Het houdt in dat je weet welke leerstrategieën je tot je beschikking hebt om een leertaak uit te voeren en wanneer het verstandig is om deze in te zetten. Je gebruikt die kennis tijdens het leren.
Jezelf kennenHet inzetten van kennis je over jezelf hebt als het gaat om leren. Je hebt inzicht in je zwakke en sterke punten met betrekking tot school en weet hoe jij het best leert. Je zet deze kennis optimaal in tijdens het leren.
VooruitkijkenHet plannen van leerwerk in termen van taken, tijd en prioriteiten.
BijhoudenHet nagaan en bijhouden van de voortgang in het leren tijdens een leertaak (zowel in termen van resultaten als in termen van concentratie en inzet).
TerugkijkenHet terugkijken op de leertaak en het leerproces en daaruit een conclusie of les trekken.
HerhalenHet letterlijk herhalen van de leerstof.
VerdiepenActief iets doen met de leerstof en erover nadenken.
StructurerenHet inperken en organiseren van informatie en leerstof in de vorm van geschreven tekst of visuele weergaven.
Jezelf organiserenHet in goede banen leiden van de eigen inspanningen ten behoeve van het leren.
Omgeving organiserenHet creëren van een leeromgeving waarin optimaal geleerd kan worden.
Anderen organiserenHet beïnvloeden van anderen zodat je van hen krijgt wat je nodig hebt om goed te kunnen leren.
Jezelf vertrouwenHet hebben of verkrijgen van vertrouwen in het eigen kunnen om een leertaak tot een succes te brengen en dat zelfvertrouwen gebruiken om jezelf te motiveren.
Het nut zienHet verkrijgen van inzicht in de waarde van leerstof of een leertaak en dat gebruiken om jezelf te motiveren.
Jezelf motiverenHet aanboren van de eigen (intrinsieke) motivatie voor leren en deze inzetten tijdens het leren.

Door leerlingen te trainen in het hanteren van leerstrategieën, kan je als docent elke leerling helpen het beste uit zichzelf te halen.

Copyright 2018 © Effectiever leren met leerstrategieën
Download hier de Algemene voorwaarden of lees hier de privacyverklaring voor workshops, cursussen en trainingen Strategie Voor Leren (vallende onder In-Time Coaching)