Zelfregulerend leren: Effectiever leren met leerstrategieën Pieternel Dijkstra & Petra Bunnik

De 14 leerstrategieën

In het boek “Effectiever leren met leerstrategieën” worden 14 leerstrategieën beschreven. Onderstaand een overzicht met beknopte beschrijving van deze 14 leerstrategieën:

Leerstrategie Omschrijving
Overzien Het inzetten van kennis over leren en hoe je dat het best kunt doen. Het houdt in dat je weet welke leerstrategie‰n je tot je beschikking hebt om een leertaak uit te voeren en wanneer het verstandig is om deze in te zetten. Je gebruikt die kennis tijdens het leren.
Jezelf kennen Het inzetten van kennis je over jezelf hebt als het gaat om leren. Je hebt inzicht in je zwakke en sterke punten met betrekking tot school en weet hoe jij het best leert. Je zet deze kennis optimaal in tijdens het leren.
Vooruitkijken Het plannen van leerwerk in termen van taken, tijd en prioriteiten.
Bijhouden Het nagaan en bijhouden van de voortgang in het leren tijdens een leertaak (zowel in termen van resultaten als in termen van concentratie en inzet).
Terugkijken Het terugkijken op de leertaak en het leerproces en daaruit een conclusie of les trekken.
Herhalen Het letterlijk herhalen van de leerstof.
Verdiepen Actief iets doen met de leerstof en erover nadenken.
Structureren Het inperken en organiseren van informatie en leerstof in de vorm van geschreven tekst of visuele weergaven.
Jezelf organiseren Het in goede banen leiden van de eigen inspanningen ten behoeve van het leren.
Omgeving organiseren Het creëren van een leeromgeving waarin optimaal geleerd kan worden.
Anderen organiseren Het beïnvloeden van anderen zodat je van hen krijgt wat je nodig hebt om goed te kunnen leren.
Jezelf vertrouwen Het hebben of verkrijgen van vertrouwen in het eigen kunnen om een leertaak tot een succes te brengen en dat zelfvertrouwen gebruiken om jezelf te motiveren.
Het nut zien Het verkrijgen van inzicht in de waarde van leerstof of een leertaak en dat gebruiken om jezelf te motiveren.
Jezelf motiveren Het aanboren van de eigen (intrinsieke) motivatie voor leren en deze inzetten tijdens het leren.
Copyright 2016 © Effectiever leren met leerstrategieën
Werktitel, Annelies Bast, Grafisch vormgever - Linkedin
Download hier de Algemene voorwaarden voor workshops, cursussen en trainingen Strategie Voor Leren (vallende onder In-Time Coaching)